Proč kupovat Fair Trade výrobky?
Fair Trade je alternativní přístup ke konvenčnímu mezinárodnímu obchodu, který klade důraz na sociální a ekologický rozměr výroby a obchodu. Je to obchodní partnerství, jehož cílem je udržitelný rozvoj pro znevýhodněné výrobce převážně ze zemí "globálního Jihu" - Afriky, Latinské Ameriky a jižní a jihovýchodní Asie. Tohoto cíle se snaží docílit především poskytováním férových obchodních podmínek pro zapojené výrobce a informováním spotřebitelů o situaci výrobců a jejich zaměstnanců v rozvojových zemích.
Fair Trade garantuje producentům v Africe, Asii a Latinské Americe, že dostanou za své produkty spravedlivě zaplaceno. Při obvyklém způsobu obchodování se zemědělci z rozvojových zemí dostanou pěstitelé jen zlomek částky, za které se káva či čaj prodávají v našich obchodech. Největší část zisku obdrží nadnárodní potravinářské koncerny, na nichž jsou producenti závislí.
Fair Trade garantuje zemědělcům a jejich družstvům výkupní cenu, která pokrývá nejen výrobní náklady, ale nese i přiměřený zisk. Zisk z prodeje družstva investují do stavby infrastruktury, škol, knihoven, nemocnic, atd. Cílem konceptu Fair Trade je zajistit důstojný život lidem Třetího světa a dát jejich dětem možnost zvolit si budoucnost poskytnutím alespoň základního vzdělání.
Fair Trade dává práci i znevýhodněným skupinám obyvatel, ženám a postiženým lidem. Garantuje také nezneužívání dětské práce. Zároveň kontroluje základní hygienické standarty při zpracovávání. Výrobci jsou motivováni k šetrnému chování k životnímu prostředí, většina Fair Trade produktů nese známku "Bio".
Zatímco v České republice jsou zatím Fair Trade organizace v plenkách, v západní Evropě je Fair Trade sortiment už důležitou součástí nabídky potravin a řemeslných výrobků. Počátky Fair Trade hnutí sahají do období po druhé světové válce, kdy církevní a humanitární organizace začaly dovážet produkty ze svých rozvojových projektů v Africe, Asii a Latinské Americe. V této rané fázi fungoval Fair Trade hlavně díky nadšencům a dobrovolníkům. V 80. a 90. letech začala expanze Fair Trade produktů i do obchodních řetězců, z Fair Trade se stala masovější záležitost. Kvůli záruce fairtradového původu výrobků vznikly certifikační organizace, které udělují známku Fair Trade a kontrolují dodržování požadovaných standardů.
Největších úspěchů, pokud jde o prodej, dosahuje káva (na evropském kávovém trhu zaujímá asi 3 %), čokoláda, čaj, sušené plody a ovoce (ve Švýcarsku mají Fair Trade banány podíl 40 % na trhu). Pro zajímavost, míče použité na MS ve fotbale 2011 byly vyrobeny v rámci Fair Trade.
Čím větší bude poptávka po Fair Trade výrobcích ve vyspělých zemích, tím více producentů se bude moci do Fair Trade programu zapojit. Koupí Fair Trade výrobků přispějete svou troškou do mlýna a dáte šanci na lepší život dalším výrobcům a jejich rodinám.
Hlavní cíle
Pomoc znevýhodněným producentům
Hlavním cílem férového obchodování je zajištění přístupu na trh pro výrobce z rozvojových zemí. Typicky se Fairtrade zaměřuje na malovýrobce, i když to závisí na konkrétní komoditě. Např., producenti kávy, což byla první komodita obchodovaná férovým způsobem, jsou většinou rodinné farmy soustředěné do družstev. Družstva pomáhají rodinám s marketingem a exportem. Zatímco čaj pochází od firem v tradičním pojetí, ve kterých je ale brán ohled na ekologii a zaměstnanci se podílejí na řízení firmy tak, aby byla splněna Fairtrade kritéria. Výrobci zapojení do Fairtrade musí opakovaně prokazovat, že jsou schopni dodržovat požadavky na kvalitu a množství dohodnuté produkce v dohodnutých termínech. Aby se zamezilo závislosti producentů na Fairtrade, jsou motivováni k tomu, aby paralelně rozvíjeli další exportní kanály. Produkty nesoucí známku Fairtrade musí pocházet od registrovaných Fairtrade výrobců a navíc musí být nakoupeny (od producentů) dle Fairtrade zásad.Přímé obchodování
Férová káva je nakupována přímo od pěstitelů za garantovanou cenu. Zatímco většina tradičních obchodníků s kávou nakupuje přes komoditní burzu, takže se nikdy nepotkají s pěstiteli. To znamená, že obchodníci ani nevědí, kdo kávu vypěstoval a kolik za ní dostal zaplaceno. Díky tomu, že férovou kávu nakupuje zpracovatelská organizace přímo od pěstitelů (tj. vynechává burzu a další překupníky), dokáže zajistit, že větší díl z koncové ceny doputuje zpět k těm, kdo stojí na začátku řetězce (pěstitelé dostanou lépe zaplaceno).Férová cena
Pro většinu produktů garantuje Fairtrade výkupní cenu, která pokrývá náklady na produkci a zajišťuje přiměřenou mzdu pro výrobce. Tato výkupní cena se zvyšuje vždy, když se zvýší cena dané komodity na volném trhu. Čaj nemá stanovenou výkupní cenu. Je to proto, že ve Fairtrade jde spíše o zajištění minimální mzdy pro zaměstnance, než o diktování tržních cen.Předfinancování
Pro malé výrobce je prakticky nemožné, aby získali peníze na rozjezd podnikání, a když, tak za nevýhodných podmínek (vysoký úrok). Proto mohou požádat o částečnou platbu předem.Férová přirážka
Navíc k výkupní ceně, dostávají producenti od importéra specielní platbu, která je určena na sociální a kulturní rozvoj. Producenti sami si prostřednictvím družstev rozhodují o tom, na co tuto férovou přirážku využijí. Podle Fairtrade stanov jsou totiž producenti sami zodpovědní za to, jak s penězi určenými na rozvoj naloží. Většinou je využívají na zlepšování zdravotních, sociálních a vzdělávacích zařízení. Mohou je ale také využít třeba na nákup zařízení, které jim umožní zvýšit kvalitu a kvantitu produkce, nebo na rozvoj další výroby, která sníží jejich závislost na jedné komoditě.Dlouhodobé partnerství
Fairtrade motivuje importéry k tomu, aby zadávali objednávky v předstihu (např. před sklizní), tak aby si producenti mohli plánovat produkci s jistou dávkou jistoty.
Tento produkt můžete zakoupit zde.